man. 04. sep.

Bergen Hud- og Fotterapiskole

Fotterapeut, VG2 & VG3 deltid 2023

Bli fotterapeut på 1,5 år! Kr 35.000,- pr. semester.

Registreringen er lukket
Se andre eventer
Fotterapeut, VG2 & VG3 deltid 2023

04. sep. 2023, 17:00

Bergen Hud- og Fotterapiskole, Strømgaten 32, 5008 Bergen, Norge

Om arrangementet

Fotterapi deltid er en utdanning som går over 3 semester (1,5 år). Undervisning foregår 2 kvelder i uken fra ca kl 16.00 til kl 21.00. Skolen følger den offentlige fagplanen for Studieretning Helse og Oppvekstfag: VG2 og VG3 Fotterapi. Det blir undervist i fagene Helse, funksjon og bevegelse, Kommunikasjon og samhandling og Yrkesliv i fotterapifaget.

Fotterapeutyrket er svært variert og stiller store krav til utøverens faglige kvalifikasjoner. Arbeidsoppgavene varierer fra lett stell av negler til pleie av spesielle medisinske plager og sykdommer. Yrket krever nær kontakt med andre mennesker og det er derfor viktig at elevene har de riktige personlige egenskaper for yrket.

Dette stiller også krav til utdanningen. Bergen Hud- og Fotterapiskole har kvalifiserte lærere med forskjellig bakgrunn i som f.eks. fotterapi, hudpleiefaget, undervisning, dermatologi, kosmetisk kjemi, sykepleie, kommunikasjon, økonomi og aktiv yrkeserfaring.

Eksamener og vitnemål:

Det avlegges 3 skriftlige og en praktisk/teoretisk tverrfaglig eksamen i VG2 fagene og samme for VG3 fagene. Det er også innleveringsoppgaver gjennom året og mulighet for kortere kurs. Alle eksamenene avlegges som privatist ved Vestland Fylkeskommune og Rogaland Fylkeskommune(tverrfaglig). Det er også mulig å oppnå autorisasjon i dette faget; se autorisasjon under.

Autorisasjon:

Autorisert Fotterapeut. For å oppnå autorisasjon må søkeren ha allmenn studiekompetanse eller annen relevant realkompetanse fra offentlig skole/etat. Skolen underviser i nivå VG2 & VG3 Fotterapi og det anbefales at en tar VG1 som privatist om en ikke har tidligere relevant utdannelse eller yrkeskompetanse innen helse. Søknad sendes Statens Autorisasjonskontor(SAK) av søkeren selv etter endt studie.

Opptakskrav:

For å kunne begynne studiet til Fotterapeut ved Bergen Hud- og Fotterapiskole kreves norsk grunnskole eller tilsvarende og det anbefales å ha relevant studie/erfaring innen helse som kan hjelpe eleven i studiet. Se også punkt under autorisasjon om dette skal søkes etter. Du må også være over 18 år. Kvalifiserte søkere blir kontaktet før opptak. Vi har begrenset med elevplasser.

Kostnader:

Påmeldingsavgift kr 3.500,-, betales innen 14 dager etter innvilget plass.

Semesteravgift kr 35.000,- x3, belastes ved oppstart hvert semester.

Oppmelding til eksamen etter FK satser for privatist, frister i september og februar.

Bøker anskaffes av eleven selv etter bokliste for gjeldende studie.

Uniform og produkter til bruk i undervisning er inkludert.

Bokliste:

Fotterapi og ortopediteknikk - Helsefremmende arbeid, ISBN: 9788241207068

Fotterapi og ortopediteknikk - Yrkesutøvelse, ISBN: 9788241207075

Fotterapi og ortopediteknikk - Kommunikasjon og samhandling, ISBN: 9788241207051

Anbefalt i tillegg: Den forunderlige kroppen, ISBN: 9788205285187

Lånekassen:

Utdanningen er godkjent av Lånekassen, du finner søknad til støtte under Høyere og annen utdanning, Bergen Hud- og Fotterapiskole.

Nav:

Om du ønsker å omskolere deg eller på annen måte må endre på din arbeidssitusjon er det flere som får hjelp av Nav til støtte for dette, ta kontakt med en veileder hos Nav for informasjon og be dem kontakte oss om du ønsker å delta her.

Aktuelle arbeidssteder etter endt utdanning:

Helse- og serviceinstitusjoner, hud- og fotpleieinstitutter, Spa og hotell, apotek, egen salong eller omreisende virksomhet.

Dele dette arrangementet